CV

CV

 

Mogens Jessing

Plantagevej 41

6740   Bramming

Danmark

Tlf. 2343 8538

E-mail: mmjessing@gmail.com

 

 

Censurerede udstillinger:

Esbjerg Kunstmuseum 1978, Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup 1980-85-86-88, IKON2000 Kunstnernes Hus, Århus 1999, BIMPE 2008 (Biennial International Miniature Print Exhibition) Vancouver, Canada og 8’th LESSEDRA World Art Print Annual, Sofia, Bulgarien 2009

 

Udvalgte udstillinger:

Vejen Kunstmuseum 1988 og 1996, Galleri Ti, Tistrup 1980-81-85, Skolernes Kunstforening: Alssund Kredsen 1986-87, Haderslev Kredsen 87-88 og 89-90, Kunstbygningen Tistrup 1997, Bramming Egnsmuseum 2002-08-10-15, Museet Ribes Vikinger 2003, Musikhuset Esbjerg 2005, ”Immigrants” vandreudstilling i USA og Sverige 2007, repræsenteret på Naestved International Exhibition of Contemporary Mini Prints 2008, Fyns Grafiske Værksteds galleri 2007/08, galleri Patricia, Esbjerg 2008, galleri 46, Holsted 2008 og galleri YADA, Hvide Sande 2009, Janus Bygningen, Tistrup 2014, Brandts 13, Odense 2016 og Kastrupgårdsamlingen 2017 (Fyns Grafiske Værksteds 40 års jubilæumsudstilling "Den sorte Skole").

 

Opgaver:

Plakat til De Pædagogiske Fagforeninger i Ribe amt, Litografi for HK’s kulturudvalg og udsmykning af parabolantenner for Expert Radio, Bramming, Plakater til Bramming Kulturnat 2010-2018.

 

Offentlig salg:

AOF-Vejle, Haderslev kommune, HK/Roskilde, HK/Herning, HK/Varde, HK/Danmarks kunstforening, Kunstforeningen Tønder kommune, Nordvangsskolen Esbjerg og Bramming Egnsmuseum, VIA University College Horsens.

 

Litteratur:

Katalog ”Vore kunstnere 86-87” (Skolernes Kunstforening - Alssund-Kredsen), Katalog ”IKON2000” (Kunstnernes Hus - Århus), ”Kunst og kunstnere i Ribe amt” 1981-88-96-2003, ”Moderne Danske kunstværker” og ”Kunstens kald” af dr. phil. Leo Tandrup.

 

Andet:

Illustrationer i ”Danske forfatterskaber 1985-2005” og ”Lokal-årbogen for Bramming og omegn 2006”

Censor 1999-2000-2001-2005-2007 Sønderjydsk Malersammenslutning af 1935

Medlem af Fyns Grafiske Værksted

Tegneserie i Lokalårbogen 2017 for Lokalhistorisk Forening for Bramming-Egnen

 

 

 

Omtaler:

Kunst og Kunstnere i Ribe Amt ISBN 87-7342-771-3

 

Vore kunstnere 86-87 ISBN 87-87982-08-0 (Skolernes Kunstforening - Alssund-Kredsen):

”Der er en del mummespil i hans motiver. Folk, der delvis skjuler sig bag masker, så man ikke kan se, hvad de ligner. Så kan man jo spørge, om ikke dette er den eneste rigtige måde at gengive mennesker på? Der er jo alligevel ikke ret mange af os, der viser, hvem vi i grunden er. Vi dækker os alle (næsten alle) bag en facade, der udadtil måske ser tillidvækkende ud; i en ærlig stund vil de fleste nok kunne indrømme, at folk skulle bare lige vide, hvad der skjuler sig i vort inderste, i vore tanker, som ikke mange har afsløret. Jeg spekulerer på, hvad der ville ske, hvis vi alle blev enige om at smide maskerne - fremtræde som de mennesker, vi i virkeligheden er?”

Poul Berg

 

 

Værdier på spil i MODERNE DANSKE KUNSTVÆRKER Næbdyret og Hr. Ingenting ISBN 87-7739-525-5

”Jessings stil er en blanding af naturalisme og surrealisme, hvor civilisationens mester Dali skimtes som forbillede.”

”Jessings stil er næsten kun groet ud af den nære nutidige virkelighed, som civilisationens ø-individualistiske uvirkelighed gennemtrænger, og som han har oplevet på egen krop. Heri ligger både stilens begrænsning og dens ligetil, begrænsede styrke.”

”Satiriske og varmt underfundige gør Jessings billeder alligevel indtryk med deres budskab til os om at opdrage vore børn, ikke til Wonderkids, men til rigtige mennesker, så de kan tage ansvaret for deres eget liv og fællesskabet på sig.”

Leo Tandrup - dr. Phil., historiker

 

 

Min egen forklaring på, hvorfor jeg laver billeder:

 

Hvad livet og mennesker gør ved sig selv og andre, altså forsøg på at skildre fundamentale livsvilkår gennem fortællende symbolske billeder, som det er blevet behandlet i mange kunstformer i århundreder. Derfor føler jeg mig også i meget bedre selskab med Goya end med Duchamp. Ikke at jeg afviser avantgarden, men jeg har ikke tid til dem. Alene at følge Palle Nielsens værk i takt med min egen stigende alder, kræver jo jævnligt tilbagevenden til hans værker.

 

Endvidere er der jo også det rent håndværksmæssige aspekt. Jeg kan lide at male, tegne, ætse og trykke, og jeg nyder at stå med et færdigt værk, indrammet og klar til at stå sin prøve som selvstændigt udsagn – rører det ved noget, eller skal det hurtigst muligt i ”glemmebogen”?

 

Alt i alt det, som Merete Sanderhoff  kalder en passionist i bogen ”Sorte billeder”.